Dit is een te mooi verhaal om voor ons zelf te houden.

In de zomervakantie 2015 kwam voor het eerst een jongen, 12 jaar, met een diagnose ADHD gecombineerd type en diagnose NOA gedrags- en leerstoornis. Hij is fysiek en verbaal agressief. Hij kan niet zonder toezicht i.v.m. onvoorspelbaar gedrag op het moment dat hij wordt uitgedaagd door andere kinderen.

Hij heeft een laag zelfbeeld. Geeft aan dat niemand hem begrijpt, iedereen tegen hem is en hij nooit iets goed doet.

Hij werd aangemeld bij Happy KidsCare om zijn zelfbeeld en sociale vaardigheden te vergroten.

Tijdens de begeleidingsperiode merkten we op dat hij minder aardige opmerkingen maakte naar andere kinderen, hij liet gedrag zien die andere kinderen niet konden waarderen en zijn zelfbeeld werd hierdoor bevestigd.

Door zijn eigen gedrag naar andere kinderen toe en de reactie van de andere kinderen werd dit beeld voor hem bevestigd en dat was zijn bewijs dat hij er niet toe doet….

Een krachtige observatie, waarmee de begeleiders aan de slag konden.

Eénmaal per maand word hij tijdens een weekend of een midweek 24/7 begeleid.

Samen met hem is er een signalenkaart gemaakt. Zodat de begeleiders weten hoe ze het beste met hem om kunnen gaan als hij agressief wordt en ook hoe ze dat kunnen zien.

Doordat de signalenkaart samen met hem is gemaakt, geven de begeleiders hem ook het vertrouwen dat dit kan veranderen. Hij krijgt inzicht in zijn eigen gedrag, zonder dat we dat veroordelen, maar juist op zoek zijn naar een manier hoe we hem zo goed mogelijk kunnen helpen als hij vast loopt.

Welk gedrag zie je: Welke interventie zet je in:
Groen Zoekt contact met groepsgenoten en groepsleiding.
Oogt ontspannen in lichaamshouding.Maakt grappen.
Mengt zich in de groepsactiviteiten.
–      Complimenteren
Oranje Gespannen lichaamshouding.
Trekt zich terug op kamer. Geeft aan dat hij iedereen haat op dit moment. Uit dat hij zich niet geliefd voelt. Vraagt negatieve aandacht bij groepsgenoten.
Uitleggen welk gedrag hij kan laten zien om beter te mengen in de groep. Nabijheid tonen, niet te veel spreken, maar gewoon laten zien dat jij er bent voor hem als hij dit nodig heeft. Positief blijven over hem als persoon, enkel gedrag benoemen bij aanspreken.
1-op-1 activiteit met hem oppakken, laat hem voelen dat hij erbij hoort op de groep.
Rood Agressie verbaal en fysiek(denk aan slaan en schelden). Dreigende houding naar persoon waar de irritaties liggen, maar ook naar omstanders die hem rustig proberen te krijgen. Uit de situaties halen, samen met hem afkoelen op een rustige plek. Uitlaten razen en nabijheid tonen. Wanneer dit echt niet meer te doen is als laatste hulpmiddel fixatie inzetten.

 

Het vertrouwen werd gewonnen door te benoemen wat er wel goed gaat, wat hij wel leuk doet op de momenten dat het plaats vond. Al het andere gedrag werd niet benoemd.

Hij trok zich vaak terug op zijn kamer, omdat hij zich daar veilig voelde en de andere mensen geen last van hem hadden, zo benoemde hij dat zelf….

Terwijl hij op zijn kamer zat kwamen begeleiders om beurten “gewoon” met hem praten, interessevragen stellen of een spelletje op zijn ipad meespelen.

Vooral de Dubsmash vind hij geweldig om te doen en zo maakten de begeleiders contact met hem.

Als hij niet mee wilde eten, dan brachten we eten op zijn kamer. Als hij niet mee wilde doen met een activiteit, benoemden we dat we het heel er jammer vinden dat hij niet mee doet en als hij zich bedenkt hij altijd welkom is.

Keer op keer gaven de begeleiders hem een welkom gevoel, zonder te dwingen.

We vroegen aan hem met welke kinderen hij een klik voelde. Hij noemde een aantal kinderen op en we vroegen of hij het leuk zou vinden om met één van die kinderen op de kamer te slapen.

Dat was de 1e stap naar leuk contact met leeftijdsgenoten.

Langzaamaan deed hij steeds vaker met een activiteit mee, dat ging nog niet altijd soepel. Het leek wel of hij soms schrok van zichzelf, omdat hij ineens omsloeg in gedrag zonder dat er iets plaats vond en hij weer terug wilde naar zijn kamer….

Die terugtrekkende beweging om maar niet te veel in contact te zijn met anderen, het plezier te voelen en lol te maken sloeg langzaam om naar enthousiasme en initiatief.

Hij nam spellen mee waar andere kinderen ook aan mee konden doen, hij deelt graag en nodigt kinderen uit om samen iets te doen.

Afgelopen weekend was het hoogtepunt! Hij heeft het hele weekend heel weinig achter de ipad gezeten, hij heeft met andere kinderen aan alle activiteiten op het programma meegedaan en ontzettend veel lol gehad!

Hij kon het aan, als hem iets werd geweigerd, zonder boos te worden en weg te lopen.

Deze jongen is het bewijs dat er meer mogelijk is dan je denkt! Binnen 7 maanden profileert hij zich zelf tot een jongen die heel leuk met andere kinderen kan spelen, zijn boosheid weet te hanteren en zijn zelfbeeld is enorm gegroeid.

Happy KidsCare <3

Judith handtekening

P.s. Wil je in 5 stappen leren hoe je een kind kunt begeleiden van agressief naar assertief?

Lees verder